Pojištění vozidla bez záhad o povinném ručení

Sestavili jsme z naší praxe otázky zejména začínajících řidičů, kteří přicházejí do motoristické praxe a ptali se nás na různé detaily o povinném ručení.Uvádíme zde i nejčastější dotazy k havarijnímu pojištění vozidela asistenčním službám. Přinášíme souhrn našich odpovědí zákazníkům, ze kterých můžete čerpat také Vy. Projděte si je, doporučujeme.
1. Je povinné ručení skutečně povinné pro všechna vozidla?
Ano, povinné ručení je ze zákona povinné pro všechna motorová vozidla provozovaná na pozemních komunikacích v České republice. Výjimku tvoří pouze některá speciální vozidla jako např. vozidla integrovaného záchranného systému a další, ze zákona č. 168/1999Sb. vyloučenými. Samostatnou kapitolou jsou případy tzv. dobrovolného pojištění odpovědnosti za škody způsobené provozem vozidla, kterými jsou například elektrické koloběžky určené kategorie, zahradní traktory apod. Rozdíl v plnění pojišťovny mezi povinným ručením a dobrovolným pojištěním odpovědnosti není.
2. Jak vysoké limity povinného ručení si mám zvolit?
Doporučuje se volit vyšší limity než zákonem stanovené minimum 50/50 milionů Kč. Ideální jsou limity alespoň 100/100 milionů Kč nebo vyšší, které poskytují lepší ochranu při vážnějších nehodách. Víme, že "nejdražší" jsou škody na zdraví poškozených a případné všechny náhrady, na které poškození mají v jejich dalším životě nárok.
3. Co se stane, když nemám sjednané povinné ručení?
Pokud nemáte sjednané povinné ručení, hrozí vám vysoká pokuta od České kanceláře pojistitelů, sankce za každý den nepojištění vozidla a v případě nehody budete muset hradit veškeré škody z vlastních prostředků. %zádná pojišťovna Vám nic nezaplatí. Jak zkontrolovat, jestli mám platné povinné ručení? Navštivte tento odkaz.
4. Jak fungují bonusy a malusy u povinného ručení?
Bonusy jsou slevy za bezeškodní průběh, které snižují cenu pojistného. Naopak malusy jsou přirážky k pojistnému za způsobené nehody. Čím déle jezdíte bez nehod, tím vyšší bonus můžete získat, až do výše 50-60 % z ceny pojištění. Bonusy jsou vázány výhradně na rodné číslo v případech občanů anebo na IČ podnikatelů vč. právnických osob.
5. Musím platit povinné ručení, i když auto nepoužívám?
Ano, povinné ručení musíte platit i v případě, že auto aktuálně nepoužíváte. Výjimkou je pouze dočasné vyřazení vozidla z registru (tzv. depozit) nebo trvalé vyřazení vozidla z provozu. Jinými slovy, pokud máte vozidlo "na RZ" a třebaže stojí na špalkách v garáži, platné povinné ručení musíte mít aktivní.
6. Jak funguje systém bonus/malus u povinného ručení?
Systém bonus/malus odměňuje bezpečné řidiče a penalizuje ty rizikovější. Za každý rok bez nehody získáváte bonus, který snižuje cenu vašeho povinného ručení. Naopak za zaviněnou nehodu dostanete malus, který pojistné zvyšuje. Bonusy se obvykle pohybují v rozmezí 5-60 % slevy, zatímco malusy mohou pojistné navýšit až o 100-150 %. Přesná pravidla se u jednotlivých pojišťoven mohou lišit.
7. Jak dlouho trvá, než se mi smaže malus?
Malus se obvykle smaže po 3-5 letech bez zaviněné nehody. Během této doby musíte mít nepřetržitě sjednané povinné ručení v roli pojistníka a nesmíte způsobit žádnou další nehodu. Přesná doba závisí na konkrétní pojišťovně a výši malusu. Některé pojišťovny nabízejí možnost "odpuštění" prvního malusu, pokud jste dlouhodobě bezškodní řidič.
8. Mohu si převést bonusy na jiné auto?
Ano, bonusy jsou vázány na konkrétní osobu, nikoliv na vozidlo. Při změně auta si tedy můžete své bonusy převést. Dokonce je možné bonusy "půjčit" rodinnému příslušníkovi, pokud si pořizuje své první auto. Některé pojišťovny umožňují i převod bonusů mezi různými typy vozidel (např. z osobního auta na motocykl).
9. Co se stane s mými bonusy, když prodám auto a nějakou dobu nebudu řídit?
Bonusy vám zůstanou zachovány po určitou dobu i v případě, že aktuálně nevlastníte auto. Většina pojišťoven garantuje zachování bonusů po dobu 12-18 měsíců. Pokud si v této době sjednáte nové povinné ručení, budete moci své dříve nasbírané bonusy opět využít. Po uplynutí této doby však bonusy začnou postupně klesat.
10. Jak zjistím svůj aktuální bonus/malus?
Nejjednodušší způsob je kontaktovat svou současnou pojišťovnu, která vám poskytne aktuální informace o vašem bonusu či malusu. Alternativně můžete požádat o výpis z databáze České kanceláře pojistitelů, kde jsou evidovány informace o pojistných událostech všech řidičů. Při sjednávání nového pojištění si pojišťovny tyto informace ověřují automaticky. Nejrychlejší je, když nám zavoláte na tel.č. 555303001.
11. Vyplatí se mi sjednat havarijní pojištění na starší auto?
U starších aut se havarijní pojištění obvykle nevyplatí. Pokud je hodnota vozu nižší než 100 000 Kč, náklady na pojistné by pravděpodobně převýšily případné plnění. U starších aut zvažte spíše připojištění čelního skla nebo asistenční služby. Alternativou našich klientů je kombinace k povinnému ručení - lidé nejvíce přidávají skla a střet se zvěří.
12. Jaká rizika kryje havarijní pojištění?
Havarijní pojištění typicky kryje poškození nebo zničení vozidla při havárii, živelní události, vandalismu a odcizení. Konkrétní rozsah krytí závisí na zvolené variantě pojištění. Některé pojišťovny nabízejí i krytí pro případ střetu se zvěří nebo poškození zaparkovaného vozidla a škod na obvodových sklech včetně čelního.
13. Jak vysokou spoluúčast si mám zvolit?
Výše spoluúčasti ovlivňuje cenu pojistného. Čím vyšší spoluúčast, tím nižší pojistné. Běžná spoluúčast se pohybuje mezi 5-10 % z pojistného plnění, minimálně 5 000 - 10 000 Kč. Zvolte takovou výši, kterou jste schopni v případě škody zaplatit z vlastních prostředků. V současnosti již pojišťovny nabízí fixní spoluúčst 5.000Kč bez "%", tato varianta je dobrým řešením ochrany před většími nebo totálními škodami na vozidle.
14. Jak funguje pojištění GAP?
GAP pojištění kryje rozdíl mezi pořizovací cenou vozidla a jeho aktuální tržní hodnotou v případě totální škody nebo odcizení. Je vhodné zejména pro nová vozidla, která rychle ztrácejí hodnotu. Pojištění GAP se obvykle sjednává na 3-5 let od pořízení vozu. GAP je určen pro torárně nové vozy, existují však výjimky.
15. Je výhodné sjednat si připojištění skel?
Připojištění skel je obecně výhodné, protože výměna čelního skla bývá nákladná. Pojištění kryje poškození nebo zničení skel bez ohledu na příčinu a často se sjednává bez spoluúčasti. Je vhodné zejména pro vozidla, která často jezdí po dálnicích nebo nezpevněných cestách. Navíc, při škodě na sle Vašeho vozidla nemusíte "shánět" viníka, sepisovat s ním Záznam o nehodě, kde bývá částým problémem tzv. určení viníka. Viník do Záznamu musí přiznat své zavinění, jinak pojišťovna náhrady odloží.
16. Co kryje úrazové pojištění řidiče a cestujících?
Úrazové pojištění řidiče a cestujících kryje následky úrazů, ke kterým dojde při provozu vozidla. Typicky zahrnuje: trvalé následky úrazu, smrt následkem úrazu, denní odškodné při léčení úrazu, pobyt v nemocnici v důsledku úrazu. Pojistné plnění se vyplácí bez ohledu na to, kdo nehodu zavinil.
17. Jak funguje asistenční služba a co všechno zahrnuje?
Asistenční služba poskytuje pomoc v případě poruchy, nehody nebo jiných problémů na cestách. Obvykle zahrnuje: opravu vozidla na místě, odtah vozidla do nejbližšího servisu, zajištění náhradního ubytování nebo dopravy, právní asistenci při řešení nehody, tlumočnické služby v zahraničí. Rozsah služeb se liší podle zvolené varianty pojištění asistenčních služeb. Naši klienti, pokud jedou na letní či zimní dovolenou, si sjednávají měsíční pojitění asistencí na portálu www.auto-care.cz, toto pojištění si můžete sjednat sami napřímo. Z praxe doporučujeme.
18. Jak mám postupovat při dopravní nehodě? Při dopravní nehodě je třeba:
1. Zajistit bezpečnost (zapnout výstražná světla, použít reflexní vestu)
2. Poskytnout první pomoc zraněným
3. Zavolat policii (pokud jsou zranění nebo škoda přesahuje 100 000 Kč) nejlépe volat 112
4. Vyplnit záznam o dopravní nehodě, pokud k nehodě není přivolána Policie ČR
5. Zdokumentovat nehodu (fotografie, svědci) - doporučujeme
6. Dbát na bezpečnost provozu kolem místa nehody
7. Kontaktovat pojišťovnu a nahlásit pojistnou událost - s tím Vám pomůžeme u nás
19. Jak nahlásit pojistnou událost? Pojistnou událost lze nahlásit: telefonicky na infolince pojišťovny /číslo na pojišťovnu máte ve Vaší zelené - bílé kartě). online přes webový formulář pojišťovny, osobně na pobočce Vaší pojišťovny, prostřednictvím mobilní aplikace pojišťovny anebo se zastavte za námi na provozovnu. Připravte si číslo pojistné smlouvy, informace o nehodě a fotodokumentaci, popřípadě sepsaný Záznam o dopravní nehodě, zechnický průkaz Vašeho vozidla a Váš občanský a řidičský průkaz.
20. Mohu přerušit pojištění, když auto delší dobu nepoužívám?
Ano, většina pojišťoven umožňuje dočasné přerušení pojištění, pokud auto delší dobu nepoužíváte (např. při dlouhodobém pobytu v zahraničí). Podmínky se liší: minimální doba přerušení je obvykle 1-3 měsíce, maximální doba přerušení bývá 12 měsíců, vozidlo musí být po dobu přerušení odhlášeno z registru vozidel (depozit), některé pojišťovny vyžadují, aby vozidlo bylo umístěno na zabezpečeném místě, před přerušením pojištění si ověřte konkrétní podmínky u své pojišťovny anebo se za námi zastavte na provozovnu.
21. Jak se liší pojištění pro firemní a soukromá vozidla? Hlavní rozdíly mezi pojištěním firemních a soukromých vozidel: firemní vozidla mají obvykle vyšší limity pojistného plnění, u firemních vozidel bývá vyšší spoluúčast, firemní pojistky často zahrnují více připojištění (např. náhradní vozidlo), cena pojištění firemních vozidel bývá vyšší kvůli většímu riziku, u firemních vozidel se častěji využívá flotilové pojištění pro více aut najednou.
22. Jaké slevy mohu na pojištění auta získat? Běžné slevy na pojištění auta: bezeškodní bonus (až 60 % za jízdu bez nehod), sleva za roční platbu pojistného, sleva za sjednání online nebo telefonicky (u nás), sleva za zabezpečení vozidla (alarm, GPS), sleva za věrnost pojišťovně, sleva pro zkušené řidiče nad 30 let. Ceny pojištění jsou však značně turbulentní každý den. Doporučujeme se u nás informovat na Vaše konkrétní vozidlo v momentu, kdy to je pro Vás aktuální. Snížení cen pojistného rovněž získáte pravidelným přepočtem pojistného každým rokem. Informace k tomuto nalezne v našem dalším článku.
23. Od čeho se odvíjí cena pojištění auta? Hlavní faktory ovlivňující cenu pojištění: typ a značka vozidla, stáří a hodnota vozidla, výkon motoru, místo bydliště majitele/ pojistníka, věk a zkušenosti řidiče, účel využití vozidla (soukromé/firemní), rozsah pojistného krytí a výše limitů, výše spoluúčasti u havarijního pojištění, bezeškodní průběh pojistníka, nekdy v kombinaci i s vlastníkem vozidla.
24. Jak mohu snížit cenu pojištění? Tipy na snížení ceny pojištění: zvýšit spoluúčast u havarijního pojištění, jezdit bez zaviněnýchnehod a získávat bonusy,s jednat pojištění u nás (lze i telefonicky na čísle 555303001), porovnat nabídky více pojišťoven (máme jich 10), platit pojistné ročně místo měsíčně, kombinovat více pojištění u jedné pojišťovny, pokud toto pojišťovna zohledňuje, instalovat dodatečné zabezpečení do vozidla pro účely havarijního pojištění, zvážit omezení některých připojištění - vybrat jen ty nejdůležitější pro Vás. Seznamte s naší telefonickou službou pro pojištění vozidel.
25. Vyplatí se sjednat pojištění online? V tomto tématu doporučujeme projít si případovou studii, kterou jsme sestavili ze zkušeností našich klientů. Zjistíte zde, s jakými riziky interentových portálů se naši klienti setkali a jakou přidanou hodnotu jim přinesla naše telefonická služba zřízená pro autopojištění - vše, co klienti vyřizovali u nás na přepážce, umíme s nimi provést i telefonicky díky tomu, že vlastnéme všechny moderní technologie pro tento účel. Vyzkoušejte to také a přesvědčte se sami vlastní zkušeností!
A ceny internernetových portálů? Zdá se, že se pomalu stávají jen histroickou etapou v pojištění vozidel. Moderní je přímý kontakt s profesionály, kteří mají dlouholetou praxi v pojištění vozidel a vždy je najdete v Opavě na kamenné provozovně v areálu STK TQM. Tito lidé dotahují všechny procesy v autopojištění do konce a "na první dobrou".
Zastavte se u nás anebo stačí zavolat T:555303001